Masao Adachi, Lee Hae-young, Ti West, João Pedro Rodrigues, David Lynch, E. Elias Merhige i Mario Bava, els protagonistes de Seven Chances 2016

Artist of Fasting de Masao Adachi, The Silenced de Lee Hae-young, In a Valley of Violence de Ti West, O Ornitólogo de João Pedro Rodrigues, David Lynch: The Art Life de Jon Nguyen, Olivia Neergaard-Holm i Rick Barnes, Begotten d’Edmund Elias Merhige i Terror en el espacio de Mario Bava protagonitzen Seven Chances, la secció del Festival de Sitges programada conjuntament amb l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC).

 

artist_of_fasting

Poques figures més fascinants que la de Masao Adachi. Guionista per a Kōji Wakamatsu i Nagisa Oshima, director d’alguns dels títols més radicals del cinema japonès dels seixanta, Adachi va canviar les càmeres per la lluita armada amb l’Exercit Roig Japonès. Exiliat durant anys al Líban (Éric Baudelaire li va dedicar el documental L’Anabase de May et Fusako Shigenobu, Masao Adachi, et 27 années sans images) i extradit al Japó, ara no pot sortir del seu país d’origen ni per assistir a retrospectives com la que li va dedicar el Festival de Rotterdam aquest any. Aquesta trista contingència potser ja seria una raó de pes per projectar la seva última pel·lícula, Artist of Fasting. Però, a més, la seva provocadora adaptació d’un famós relat de Franz Kafka és tota una radiografia, delirant, punyent i despietada, de la societat japonesa en l’actualitat.

thesilenced

De Corea del Sud recuperem The Silenced (2015) de Lee Hae-young, que narra amb originalitat i ferm pols narratiu la història de Joo-Raan, una adolescent que, en plena ocupació del país per part dels japonesos, ingressa en una residència on haurà de recuperar la salut mitjançant un tractament especial. Allà descobrirà que els mètodes de l’establiment amaguen un propòsit obscur. Una nova volta de rosca a un dels subgèneres més suggeridors del fantàstic, el de terror a l’internat femení…

Un dels cineastes més estimats pel públic de Sitges, Ti West, que va cloure el festival l’any 2013 amb The Sacrament, torna aquest 2016 amb In a Valley of Violence, la seva aportació a la recent revifalla del western. El film arranca amb el clàssic personatge del vaquer solitari que arriba a un poble quasi fantasma per derivar en una explosió de venjança no exempta d’humor. Ethan Hawke, Taissa Farmiga i John Travolta encapçalen el repartiment. Però el roba-escenes de la pel·lícula és el gos Jumpy, el fidel escuder del cowboy.

João Pedro Rodrigues converteix a O Ornitólogo el paisatge indòmit de Trás-os-Montes on es perd el protagonista en l’espai adient per rellegir des del fantàstic l’imaginari al voltant de Sant Antoni de Pàdua. Nom ineludible del cinema europeu contemporani, el portuguès ha guanyat el Premi al Millor Director al Festival de Locarno 2016 per aquesta fascinant obra sobre un procés de transfiguració que bascula entre la mística popular i la sensualitat queer, amb l’afegitó d’alguns apunts insòlits de terror.

A David Lynch: The Art Life, el director de Blue Velvet rememora, en la intimitat del seu estudi de Los Angeles, els seus records des de la seva infància a Montana fins que va rodar el seu primer llargmetratge, Eraserhead. Ben farcit de pel·lícules familiars, fotografies i anècdotes bizarres, el documental de Rick Barnes, Jon Nguyen i Olivia Neergaard-Holm ens endinsa en l’univers personal i artístic del cineasta alhora que aprofundeix en una de les vessants més desconegudes de la seva carrera, la pictòrica.

El director de L’ombra del vampir (2000), que va rebre una Menció especial al Festival de Sitges 2000, inicià la seva carrera amb Begotten (1990), un film aspre i d’atmosfera densa i sense diàlegs en el qual planteja la idea d’una humanitat perduda que veu morir els seus déus a causa d’una obligada refundació. De Dreyer a Lynch, i torna-hi, en 78 minuts. Una oportunitat única per recuperar en les condicions adients aquesta obra de culte d’Edmund Elias Merhige el mateix any que ha anunciat el seu nou i esperat film, It Was Cruel, sobre l’horror viscut pels jueus durant la Segona Guerra Mundial. Projecció en 16 mm.

Terror en el espacio (1965) és l’única pel·lícula de ciència-ficció que va firmar Mario Bava. El pare del giallo va aplicar els codis del gènere i el seu ús expressionista del color a aquesta fantasia sobre una tripulació que arriba a un planeta dominat per unes forces misterioses capaces de trastocar-los. Presentem la versió restaurada i apadrinada per Nicolas Winding Refn d’aquest clàssic ocult que va influenciar títols de referència del gènere com l’Alien de Ridley Scott.