Acta Assemblea de socis 2018

Barcelona, 17 de Març 2018

Junta Associació Catalana de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica (ACCEC)

 

Acta de l’Assemblea Anual de Socis de la ACCEC 2018 (2018 / 01)

 

Data: 17 de març

Hora: 17:40 PM

Lloc: Aula 2 del CCCB

 

Assistents (24 persones): Daniel Seguer, Margarita Chapatte, Xavier Daniel, Fco. Javier Gutiérrez,  Arantxa Acosta, Daniel Jiménez Pulido, Núria Vidal, Xavier Serra, Arnau Villaró, Toni Junyent, Xavier Sànchez, Marga Carnicé, Llorenç Esteve, Endika Rey, Marta Armengou, Imma Merino, Ignasi Franch, Judith Vives, Jesús González, Aaron Cabañas, Marla Jacarilla, Gerard Casau, Eulàlia Iglesias, Violeta Kovacsics.

 

Violeta Kovacsics (presidenta) presenta l’ordre del dia.

 

1.Aprovació de l’acta de l’assemblea anterior (es podia consultar a l’àrea de Socis de accec.cat, a l’apartat Circulars).

 

No es presenta cap objecció, aprovada per unanimitat.

 

 2. Informe de les activitats de l’any 2017:

 

  • Recentment finalitzat el Taller de crítica que es fa al CCCB i en col·laboració amb l’Institut d’Humanitats, coordinat per Mònica Jordan. Es comenta que per a l’any vivent els organitzadors pensen en si donar-li o no continuïtat amb aquest format. Es parlarà amb ells per veure la millor solució.
  • FIPRESCI: Les relacions són bones. Es va assistir a la reunió de Bari i es va tenir representació dins dels jurats de Rotterdam, Berlín, La Havana, Odessa, Guadalajara, Göteborg.  Aquest any 2018, tocaran els següents festivals espanyols: Gijón i San Sebastián. Violeta recorda que a San Sebastián es generen complicacions perquè el festival no convida a l’allotjament. Per altra banda, al 2017 no hi va haver candidatures per Valladolid i finalment va participar Margarita Chapatte.

 

Altres jurats:

 

  • REC

Jurat format per: Cloe Masotta, Gerard Alonso Cassadó i Ramón Alfonso.

  • BCN Film Festival

Jurat format per Alfons Gorina, Mónica Jordan i Fco. Javier Gutiérrez.

Participació d’un membre de la Junta al ser el primer any.

  • Sitges

Jurat format per: Jose Luís Losa, Mercedes Coll i Guillem F. Marí.

A més, seguim col·laborant amb Seven Chances.

  • L’Alternativa

Jurat format per Víctor Blanes, Carlos Balbuena i Marina Laboreo.

  • Festival Atlàntida

Jurat format per Joaquin Vallet, Denisse Lozano i Aaron Cabañas.

  • Festival D’A

Jurat format per Paula Aranzazu Ruiz, Carlota Moseguí i Javier Osuna.

Es va fer la tercera edició Campus D’A. Pel 2018 la direcció del festival prefereix no continuar amb el mateix format, volent parlar amb l’ACCEC de cara al 2019 considerant un nou enfoc (motius: donar un pas més enllà, atraient a joves crítics estrangers).

  • Festival Internacional de Cinema Gai i Lèsbic de Barcelona

Va participar Jesús González Notario com a jurat oficial, obrint per primer cop als socis la candidatura (fins ara participaven com a jurat només membres de la Junta a petició del festival).

 

Anuari de publicacions 2017. Aquest any, realitzat per Marina Laboreo.

 

Relacions institucionals.

 

  • Amb l’Acadèmia Catalana del Cinema que entrega els Premis Gaudí, s’ha mantingut la col·laboració en la comissió que preselecciona els 10 films europeus candidats a ser nominats.
  • Amb l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona: com cada any s’ha convidat a l’ACCEC al Seminari que té lloc a Estrasburg. Aquest any va assistir l’Imma Merino.
  • Col·laboració amb la Filmoteca: aquest any no es van fer presentacions dels films de l’any a contraprestació del carnet de lliure circulació de la Filmoteca, que donen als socis de manera gratuïta.

 

3. Balanç econòmic 2017

 

Gerard Casau llegueix el resum del balanç 2017 (Annex 1):

Total Ingressos 2017 6.850 € (quotes socis i FIPRESCI); total despeses 2017 5.824,72 €.

Resultat 2017 + 1.025,28 € a favor de l’associació.

El saldo final a 31.12.2017 és de +3.363,95.

Pel pressupost 2018 no es considera cap canvi significatiu ni en quant a ingressos ni en quant a despeses.

 

4. Proposta (i elecció) de nous representants a la Junta:

 

Violeta Kovacsics deixa la presidència, Imma Merino deixa la vicepresidència, Gerard Casau deixa el càrrec de tresorer i Mònica Jordan (no present a la reunió) deixa la vocalia. Aquesta és una situació excepcional. La presidenta parla en nom dels que marxen i dóna les gràcies, a més de disculpar-se per ser conscients de que els últims mesos ja han estat més fora que dins de la Junta, remarcant que una renovació és molt útil. Abans de passar a la votació es recorden dos morts recents del món de la crítica, la d’en Jaume Genover i Ramon Freixas, donant el condol a tots els que els haguessin conegut.

En Gerard Casau agraeix especialment la feina de la Violeta i la Mònica per tot el temps dedicat a la Junta, destacant que han estat el motor del canvi i han realitzat un esforç molt valorat.

 

 

Violeta Kovacsics demana a Marta Armengou, candidata a la presidència, que presenti la seva proposta de nova Junta, preguntant si hi ha alguna altra candidatura, sense resposta. La Marta proposa:

Marta Armengou – Presidència

Marla Jacarilla – Vicepresidència

Arantxa Acosta – Secretaria

Ignasi Franch – Tresoreria

Judith Vives, Toni Junyent, Arnau Vilaró – Vocals

 

S’estableix per unanimitat la nova junta.

 

5. Programa i proposta d’activitats per al 2018 de la nova junta.

 

  • Mantenir les mateixes activitats i reprendre d’altres sense continuïtat al 2017: Taller de crítica (parlar amb les organitzadores per veure noves possibilitats); col·laboracions amb festivals amb jurats de la crítica/presentacions de films; presentacions de llibres de cinema; reprendre la newsletter i establir més comissions, reprendre les reunions informals (“quedades” de socis), i fins i tot plantejar actes exclusius…
  • Augmentar activitats: Es parla de la intenció de formar un jurat de la crítica amb l’Americana Film Festival, ja comentat amb ells obtenint una resposta positiva, a més de possibles presentacions de films. Per altra banda, la Marta parla de la necessitat d’incrementar la presència de l’ACCEC per donar-nos a conèixer com a associació, tant a nivell xarxes/internet com amb la possibilitat de noves activitats presencials. També es pensa en que la Jornada de la Crítica, que té tant bona acceptació, sigui anual, a més de recuperar els dossiers.

 

La Marta exposa la preocupació de la Junta en quant a la resposta/implicació dels socis, en especial sobta que no hi hagin més candidatures per jurats com el D’A. Es vol potenciar

 

6. Torn obert de paraules

 

  • Repensar si es vol seguir tenint participació en alguns festivals. La Violeta exposa la necessitat de replantejar-nos si volem formar part com a jurat de la crítica en tants festivals, posant com a exemple que al 2017, a Valladolid es va haver de trucar específicament a algú perquè hi estàvem obligats a participar (FIPRESCI). La idea de l’Americana Film Festival és bona perquè hi assisteix molta gent. La Marta Armengou respon que la intenció és seguir amb tots. Festivals com el BCN ara s’han mogut amb molt més temps, per exemple. Es continuarà i es preguntarà als socis la seva experiència per avaluar possibles baixes.

La Núria Vidal demana si es pot tenir un llistat i calendari dels festivals amb els que col·laborem, a més d’adjuntar què demanen/ofereixen (veure Annex 2: festivals i calendari).

Es demana si més enllà de la feina com a jurat es miren d’altres criteris, fent especial incís en el Mecal. Es respon que, al ser el primer any, una persona de la Junta assisteix com a jurat. De nou, es parlarà amb els socis.

Finalment, es demana si es pot negociar amb els festivals, per exemple per poder veure els films amb codi i no de forma presencial. La Marta comenta que cada festival posa les seves condicions (p.ex., el D’A vol que el jurat vegi els films durant el festival a la sala de projecció, però d’altres, com el Mecal, són més flexibles). En qualsevol cas, sí és voluntat de la Junta facilitar l’accés.

 

  • Proposta per millorar la comunicació amb les socis. Es planteja el poder donar d’alta un grup privat al facebook. La iniciativa sembla bona i es tindrà en compte amb la nova Junta, ja que és una prioritat el millorar la comunicació amb els socis.

 

  • Seven Chances, secció Sitges. En Gerard Casau exposa que, sabent que la secció no acaba de funcionar bé, vol proposar una idea als socis que ja va plantejar a l’anterior Junta: assumint que es tracta d’una secció desorientada, sense fil conductor i que va néixer en un moment en que el festival iniciava un procés de transformació (separant-se del gènere fantàstic), ni Junta ni festival saben com actuar/continuar. A més, cada cop és més difícil trobar films inèdits, inclús algunes de les pel·lícules programades es podien trobar en streaming, i ja hi ha d’altres plataformes i festivals que fan aquesta funció. Com a Associació s’ha de ser conscient de que no tenim “múscul logístic” com per posar-se completament al front de la secció, així que val la pena plantejar un canvi:

Sitges té una secció retrospectiva, però no té espai per revisar i recuperar clàssics: La proposta és que la secció esdevingui un lloc en el que poder recuperar films restaurats, no pròpiament clàssics, de gènere. Això permetria als membres de l’associació aplicar una vessant didàctica a les seves presentacions, podent contextualitzar-los. Films representatius del cinema de gènere i cultura pop, pensant també en programar documentals (que tant bé funcionen a la secció). S’hauria de demanar als socis que quan facin la recerca de films i facin la proposta, adjuntin la informació (es tracta d’una restauració, es va projectar a “x” festival…)

En general es valora positivament fer la proposta al festival, tenint en compte algunes idees: posar en valor que és una oportunitat única de veure el film (p.ex. pel seu format, molt valorat per la nova cinefília…); contrastar amb la Filmoteca (encara que no tenen diners per fer restauracions/projeccions d’aquests films, i un festival sí té aquest marge); convocar una nova comissió Sitges per presentar les idees a l’Àngel Sala (Marta exposa clarament la necessitat d’anar amb dos-tres títols exemple a la reunió), a més d’establir un llistat de criteris útil per acceptar la possible projecció; s’ha de posar en valor la tasca del crític: l’Àngel ho pot veure com una oportunitat si es justifica que es tracta de films que no poden entrar en altres seccions, creant per ells mateixos un discurs crític que també pugui relacionar-se amb films actuals; lluitar que, si s’accepta que siguin clàssics restaurats, es pugui mantenir l’horari de la secció…

La proposta no implica que sigui acceptada pel festival, o que deixin de proposar ells mateixos films, però es busca que, com a mínim, les propostes del festival i de l’ACCEC vagin en sintonia.

 

  • Sitges i la premsa.  En relació amb el punt anterior, es parla de que com pot ser que els socis de l’ACCEC es quedin sense entrades per les sessions 7CH, i es deriva a la problemàtica que sempre es té amb el festival (no es poden aconseguir entrades però la sala està mig buida, etc.). Al passat patronat no es va parlar perquè la reunió va ser abans, a l’estiu. La Junta recull la petició i intentarà introduir el punt a l’acta de la propera reunió, prevista pel 9 d’abril.  La Violeta recorda que no s’arribarà a poder inscriure a algú nou, i per tant podrà anar algun representant de la junta però no tindrà vot. En qualsevol cas, s’intentarà aconseguir-ho, sabent que és un tema que preocupa molt als socis i que pot ser escoltat amb interès per les institucions allà representades.

Es demana poder preguntar als socis abans la seva experiència i idees de millora (per exemple, amb l’experiència d’altres festivals).

 

  • ACCEC, representant dels informadors de cinema, no només crítics.  Es parla de que existeixen els Premis Feroz, p.ex., però que no deixa de ser únicament un premi. En aquest sentit, tant la Violeta com la Marta parlen d’una iniciativa que es va comentar amb l’anterior Junta: reunir als distribuïdors a Sitges o a les jornades Eurocine per, informalment, parlar sobre la necessitat d’augmentar els passis de premsa a Barcelona. S’acull positivament, i es recorda la necessitat de diferenciar entre majors i distribuïdores independents.

 

  • ACCEC, carnet de premsa.  Es demana si al carnet ACCEC es pot incloure la paraula premsa, ja que, tenint en compte que tots els socis escriuen de cinema, pot facilitar l’accés a certs esdeveniments. La Junta ho valorarà, tenint en compte que no hi hagi cap problema relacionat.

 

  • ACCEC, possibilitat de donar un premi / fer homenatges. En Fco. Javier Gutiérrez va fer la proposta a la Junta prèviament, però en el seu moment es va desestimar per tema de prioritats (millorar la comunicació, també amb els socis de fora de Catalunya – annex 3–, estar més present de cara enfora i no només pels socis…). La Junta recull de nou la proposta, a més de les possibilitats (homenatge a un personatge públic, a algú vinculat al món de la crítica…). La Violeta comenta que des de la Filmoteca també es vol col·laborar amb l’ACCEC per una proposta similar. Es comenta que s’obriran noves comissions, com s’ha dit abans, per poder fer participar més als socis.

 

L’Eulàlia Iglesias, que havia format part de la Junta, agraeix la feina de tots els que marxen i es queden, donant la benvinguda als nous participants.

 

Sense més temes a tractar, es tanca la sessió a les 19:20 h.

 

 

 

Arantzazu Acosta de Dios                              Marta Armengou Escala

Secretaria                                                      Presidenta

 


Annex 1: Balanç 2017

Segons dades confirmades per la gestoria/Tresorer:

 

 

Annex 2: Festivals amb jurat de la Crítica 2017-2018 (a 19/03/2018)

 

 

Annex 3: Socis 2017

A 31 de Desembre de 2017, el total de socis és de 145. D’aquests, 26 viuen fora de Catalunya.

De Març del 2017 a Març 2018 s’han donat 10 altes i 4 baixes de socis.