Mass, de Fran Kranz, Premi de la Crítica a l’Americana Film Fest 2021

El Jurat de la Crítica ACCEC, integrat per Ylenia Cañadas, Júlia Gaitano i Jorge Oter va decidir per unanimitat que la cinta guanyadora de la secció TOPS de la 9a edició de l’Americana Film Fest fos Mass, de Fran Kranz. Aquesta òpera prima destaca pel seu enfocament d’un tema sensible i candent a la societat nord-americana a través de la precisió formal i unes notables interpretacions dels quatre protagonistes.

Mass (Fran Kranz, 2021)

El film de Fran Kranz, actor estatunidenc conegut per The Cabin in the Woods (Drew Goddard, 2011) o Much Ado About Nothing (Joss Whedon, 2012), manté l’espectador captivat durant tot el seu transcurs. No es presenta com un tema fàcil l’escollit pel director en el seu debut; una de les seves virtuts principals és la forma de distribuir la tensió i anar alliberant la trama de manera progressiva. Mass tracta sobre una qüestió candent i controvertida, abordada des de l’òptica d’un cas particular: la pel·lícula consisteix en el relat punyent de dues parelles que comparteixen, i confronten, les seves respectives experiències. A través d’uns diàlegs tan fluids com contundents, el film dosifica amb cura allò del que vol parlar. Les interpretacions notables dutes a terme per part dels quatre intèrprets principals (i pràcticament únics) despleguen tot un catàleg d’emocions al voltant del dolor i la incomprensió, en un vaivé entre la culpabilitat i el perdó. El guió és senzill, en absolut afectat, i funciona de la mà de la construcció acurada d’un únic escenari on cada detall està polit. No deixa res a l’atzar.

Destaca la renúncia a un acompanyament musical i la seva aposta pel joc entre la paraula i els silencis dins de la conversa. El muntatge troba l’equilibri entre aquestes característiques sonores i els canvis de pla, la manera com aquests exerceixen de transicions també en l’àmbit narratiu. En definitiva, l’òpera prima de Kranz destaca pel seu apropament a un tema delicat i actual a la societat nord-americana a través, justament, d’un ànim de precisió formal en la seva expressió i en les interpretacions dels seus protagonistes.